Followers

15 Adab Menuntut Ilmu

Monday, July 22, 2013

Adab Menuntut Ilmu, point ke 8 : Fahami Mengapa Kita Belajar Sesuatu Ilmu Itu.

- Kepentingan belajar adab ini adalah untuk mendapatkan keredhaan ALLAH.
- Orang mukmin belajar untuk :      1) Mengawal Nafsu       2) Mendapat keredhaan ALLAH
- Orang tidak mukmin belajar untuk :      1) Peperiksaan        2) Kuasa dengan nafsu

- Kita hendaklah mengetahui natijah hasil pembelajaran kita. Contohnya belajar ilmu tasawwuf. Hasilnya ialah jiwa dan hati kita menjadi lebih tenang dan akhlak menjadi semakin mulia.

- Belajar ilmu agama adalah satu keutamaan. Boleh untuk kita belajar ilmu yang lain, tetapi jangan tingalkan ilmu akhirat. Jika kita tinggalkan, maka hilanglah nilai ilmu dunianya. nak belajar ilmu agama, perlulah berguru kerana guru dapat menghindari dari kesesatan dan mampu memandu kita ke jalan ALLAH.

- Jangan redah ikut suka hati terhadap ilmu. Keta ketahui keutamaan ilmu untuk diri kita. Keutamaan ilmu tidak sama untuk orang lain.

- Pelajarilah 3 ilmu ini : 1) Akidah 2) Ibadah 3) Akhlak

- Hendaklah apa yang kita pelajari itu mampu untuk memperbaiki diri menjadi lebih tawadhuk. hati menjadi lebih bersih. Jiwa lebih tenang. Akhlak lebih mulioa. Mendekatkan diri kepada ALLAH dan diangkat martabat.

- Jangan pula belajar untuk mendapat harta benda, untuk mematahkan hujah orang dan syok sendiri.

- Menjadi bahaya apabila seseorang yang tidak berilmu mengeluarkan hujah dan hukumk sendiri. Contohnya tentang hudud. Bahaya juga apabila berkata semua agama ini sama sahaja. bahaya juga terlalu-lalu melampau dan taasub kepada ilmu agama sehingga menafikan ilmu-ilmu lain.

- Allah menyediakan pahala buat semua penuntu ilmu dan segala usaha yang membantu dalam mempelajari ilmu agama. Belajar dapat pahala, meramaikan pun dapat pahala. Yang berperang dapat pahala, yang sedia air da merawat pun dapat pahala.

0 orang mengarut:

Post a Comment