Followers

Isu KUIN: Siswa buat petisyen, konvoi jumpa MB

Thursday, July 21, 2011
Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) akan mengadakan petisyen bagi mengutip sokongan mahasiswa, tokoh akademik, NGO dan ahli politik sebagai tanda bantahan terhadap hukuman gantung pengajian dan denda yang dijatuhkan ke atas enam mahasiswa Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah.

Menurut Pengerusi SMM, Ahmad Syukri Ab Razab (kanan) tindakan itu diambil kerana setelah hampir dua bulan, rayuan dikemukakan, namun isu berkenaan belum selesai.

“Solidariti Mahasiswa Malaysia amat kesal dengan apa yang berlaku terhadap enam sahabat mahasiswa KUIN yang dikekalkan hukuman tatatertib ke atas mereka. Hanya kerana mempraktikkan ruang-ruang demokrasi, mereka dikenakan hukuman tanpa budibicara.

“Walhal rata-rata mahasiswa yang terlibat adalah pemimpin pelajar dan tidak pernah memiliki rekod kesalahan tatatertib. Lebih menarik, jika diteliti mahasiswa yang dihukum tersebut memiliki rekod kepimpinan dan akademik yang cemerlang,” kata Ahmad Syukri.

Dalam perbicaraan tatatertib pada 25 Mei lalu, enam mahasiswa kolej itu dijatuhkan hukuman gantung pengajian dan seorang dari mereka dikehendaki membayar denda.

Semua mereka didakwa di bawah kesalahan Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) kerana menyertai demonstrasi, memberikan ucapan di hadapan orang ramai menggunakan pembesar suara di sudut pidato dan mengadakan sidang akhbar berhubung bantahan pembukaan Sekolah Insan Bestari yang menggunakan bangunan tahfiz.

Petisyen bersama

Menurut Ahmad Syukri, SMM membantah hukuman dan pertuduhan yang dikenakan ke atas mereka kerana berpendapat sebarang tindakan tatatertib itu menyekat kebebasan mahasiswa untuk berpatisipasi dalam lapangan demokrasi.

“Oleh itu sebuah petisyen bersama akan dilancarkan bermula 21 Julai ini bagi mengutip sokongan mahasiswa, tokoh akademik, NGO dan ahli politik sebagai tanda bantahan terhadap hukuman yang dijatuhkan ke atas enam mahasiswa terbabit.

“Petisyen ini akan digerakkan oleh gabungan pertubuhan mahasiswa yang bersatu di bawah nama Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) seperti Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA), Pro Mahasiswa (Pro M), Aksi Mahasiswa Peduli (AKSI), Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), dan Malaysia Youth And Student Democratic Movement (DEMA).

“SMM mensasarkan untuk mengutip 1000 tandatangan sebagai jumlah minimum melalui petisyen tersebut,” katanya.

Selain itu, katanya, SMM juga akan mengadakan konvoi ke KUIN dalam masa terdekat yang akan disertai oleh pimpinan barisan mahasiswa daripada Lembah Klang.

Konvoi tersebut antara lain meletakkan objektif ingin mengadakan pertemuan dengan pihak Rektor KUIN sekaligus menyerahkan petisyen yang telah dikumpulkan.

Terus ke MB

penang kedah timber logging azizan abdul razak 310708 02

“SMM juga akan menyerahkan petisyen tersebut terus kepada Menteri Besar Kedah selaku Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah KUIN. Seperti tuntutan yang diutarakan sebelum ini, SMM memohon campur tangan Menteri Besar Kedah untuk memberi konsultasi kepada Rektor KUIN mengenai prinsip menghormati demokrasi yang menjadi teras pentadbiran Pakatan Rakyat Kedah,” katanya.

Ahmad Syukri berkata mahkamah perlu dijadikan pilihan terakhir oleh enam mahasiswa terbabit kerana proses itu akan menyebabkan keadaan menjadi lebih rumit dan melibatkan kos yang besar.

“Isu ini yang sepatutnya boleh diselesaikan secara mudah melalui kuasa budibicara akan menjadi sukar apabila diheret ke mahkamah... (Bagaimanapun) SMM bersedia menyediakan konsultasi guaman sekiranya enam mahasiswa terbabit nekad untuk mencabar isu ini di mahkamah,” katanya.

Pelajar yang dikenakan tindakan itu adalah Mohd Faiz Mohd Arshad yang digantung dua semester manakala Mohd Aiman Che Ab Razab, Zukhilatif Marzukhi, Mohd Azlan Mat Zain dan Ahmad Remi Md Arof, digantung satu semester dan diberi surat amaran.

0 orang mengarut:

Post a Comment