Followers

Perbualan Atuk Bersama Cucunya

Thursday, December 1, 2011
Cucu : Atuk, saya nak tanya atuk satu perkara boleh..?

Atuk : Tak da masalah cu,tanya ja.. tak payah bayar...

Cucu : Hmmm....saya tengok ramai orang yang baca Al-Quran, tapi bila saya menyoal, diaorang langsung tak faham apa maksud ayat-ayat Al-Quran yang diaorang baca. Kenapa diaorang masih dok baca Al-Quran sedangkan tak faham maksudnya....? Pelik saya Atuk....

Atuk : ( Menghela nafas dengan lembut sambil tersenyum)... Cu, sebelum atuk jawab soalan tu,Cu boleh tolong atuk satu perkara..?

Cucu : ( Dengan keadaan teruja ) Boleh atuk... Nak Cu buat apa..?

Atuk : Dekat belakang rumah tu ada guni arang yang dah lama atuk tak gunakan. Boleh tak Cu ambilkan seguni air daripada guni tu dan bawakan kepada atuk.

Tanpa berfikir panjang Cu terus melakukan kerja yang disuruh oleh atuknya itu...

Cucu : Nah atuk,saya dah bawakan seguni air untuk atuk...

Atuk : Ehh...atuk tengok tak penuh pun air ni... Kan atuk cakap atuk nak seguni air,tapi yang Cu bawa ni tak smpai separuh pun...

Si Cucu terus kembali mengisi air ke dalam guni tersebut berulang-ulang kali namun setiap kali sampai kepada atuknya, air itu berkurangan disebabkan lubang-lubang yang terdapat pada guni tersebut.

Cucu : Atuk... Letih la saya kalu macam ni... Setiap kali sampai dekat atuk air ni tak penuh-penuh pun...

Si atuk hanya tersenyum melihat gelagat cucunya itu....

Atuk : Cu... Sekarang cuba Cu tengok pada guni arang tersebut...apa dah jadi..?

Cucu : ( Dalam keadaan letih ) Hmmm...nampak dah bersih sikit dari yang awal tadi.. Kenapa atuk tanya tentang guni arang ni pulak tok...?

Atuk : Hmmm....macam ni Cu... Sebenarnya begitulah situasi di mana orang yang membaca Al-Quran tetapi tidak tahu maksudnya... Walaupun dia tidak faham tapi bila dah selalu membacanya,hatinya juga akan bersih sepertimana guni arang yang pada mulanya tadi kotor lagi hitam..walaupun Cu anggap keja yang atuk sruh Cu buat tu Cu tak faham maksudnya,tapi akhirnya guni arang tu dah semakin bersih kan... Begitulah pula dengan hati yang apabila ia disirami dengan ayat-ayat Allah.. Ia akan suci bersih walau kita tak faham maksudnya..

0 orang mengarut:

Post a Comment