Followers

Coretan Minggu Ini

Saturday, November 27, 2010
Salam sejahtera. Sedikit coretan di sini.

Alhamdulillah, minggu ni dah balik ke rumah sewa. Biasalah, kerja tak banyak mana pun, tapi daripada duk rumah yang tiada aktiviti apa pun, baik berada di sini. Boleh jumpa kawan-kawan, tak pun pergi tourism.

Sebenarnya cuti dah semakin habis, exam pula is around the corner. MSR pulak akan menyusul kemudian. Balik rumah sewa ni dah sampai terlupa hari dan tarikh, nasib baik ada member ingatkan, rupanya dah hari Khamis. Lepas Zohor je, terus gegas ke KUIN sebab nak hantar KKD Semai Bakti.

Kat pejabat dah ada beberapa exco bermesyuarat tentang KPU pulak. Dulu Asyraf jadi S/U KPU, tapi kesian juga sebab timbalan yang banyak buat. Nak buat macam mana, dia lebih pakar, yang kita ni baru ja pertama kali jadi MT program time tu. Celah mana la depa lihat diri ini layak sebegitu.

Semasa jumpa Kak Ira, sempat juga kami bincangkan beberapa hal tentang belanjawan MSR dan tentatifnya. Antaranya :

1) Beberapa budget harga yang tidak munasabah. Memang pun.
2) Beberapa keperluan yang tidak perlu dibayar seperti sewa handycam. HEP dah ada.
3) Elaun untuk AJK agak tinggi. RM 20 untukAJK.
4) Baju AJK dapat pulak.
5) Jumlah AJK seramai 165 agak tinggi. Dicadangkan 150 maksimum.
6) Dan lain-lain......

Asyraf agak setuju jugak dengan beberapa pendapat Kak Ira tu. Budget yang dicantas olehnya pun tak la banyak sangat. Lagipun ianya tak lah mengganggu sangat perancangan kami di pihak MT.

Cumanya, jika kami ingin mengambil hak kami sebagai adhoc MSR, kami pun boleh lawan sebenarnya kerana para pelajar baru membayar Rm 140 untuk MSR sahaja. Kami menganggarkan seramai 800 orang pelajar baru akan mendaftarkan diri pada Disember depan. Jadi, pihak MSR sepatutnya menggunakan sebaik-baiknya hak pelajar tersebut. Secara totalnya pendapatan untuk MSR adalah RM 112000.Tapi Asyraf cuma buat belanjawan sebanyak RM 22000 ja, cuma 19.65% ja dari yang sepatutnya.

Apapun, Asyraf ok ja, cuma Asyraf dah maklumkan pada MPM lah untuk menyatakan hak ini. MSR lepas lagi haru, duit MSR dibayar, tetapi pelajar baru tidak dapat baju MSR pun. Mana hak mereka HEP??

Selesai bab belanjawan. Masuk pulak bab tentatif. Asyraf dan MPM melihat MSR adalah peluang untuk MPM untuk mendekatkan diri dengan pelajar dan pada masa yang sama kami menyelesaikan beberapa masalah berkemungkinan akan berlaku pada mereka.

Jadi dalam MSR ni, Asyraf dah letakkan beberapa taklimat yang agak penting untuk para pelajar ketahui seperti taklimat HEP, Kolej Kediaman, Ko-K dan Maktabah dan Pusat Bahasa. Dulu Asyraf tak letak pun taklimat Pusat Bahasa, tetapi mereka hadir jugak untuk memberi taklimat tanpa diundang, so, kita berilah laluan.

Tetapi masalah lebih berat berlaku kali ini. Pihak Pusat Bahasa ingatkan nak buat taklimat, tetapi nak buat exam terus dalam MSR tu. Exam English Placement Test (EPT) dan Arabic Placement Test (APT). Alasan mereka kenapa nak buat semasa dalam MSR ialah :

1) Lepas exam, nak mark paper lagi
2) Lepas tu, nak bahagi group plak
3) Lepas tu, nak buat jadual and so on...

So, perkara ni memerlukan sedikit masa. Errr...maaf kalo ada pihak yang berasa hati atau mengatakan ini fitnah. Sumber ni datang dari Kak Ira lah. Kalo silap, maafkan.

Asyraf memahami keadaaan itu, tapi cuma fahami kami pula. Kita boleh beri laluan untuk taklimat, bukan kita nk condemn terus. Ini MSR, kami tidak ada peluang lain untuk bersama mereka sepenuhnya. lagipun fikirkan lah, kami AJK bukannya dibayar mahal-mahal untuk menjadi adhoc MSR, semuanya Lillahi Taala. Kami bertungkus-lumus bermesyuarat, mengatir aktiviti, penat sana-sini, jadi berilah peluang kepada kami.

Takkan masalah mereka pun kami nak tanggung??

Itu tak masuk bab Mappicx lagi. Memanglah gah Mappicx tu, sorang bercakap handle sampai beribu pelajar, tetapi kami di kalangan pelajar sendiri yang lebih mengetahui respon mereka dengan ceramah Mappicx tu.

Kalau lah exam EPT & APT dan Mappicx tu ada dalam MSR kali ni, minta maaflah jabatan yang lain, rasanya kami kena buat jadual baru di luar MSR untuk taklimat jabatan-jabatan lain. Yang penting pun taklimat Asrama dan Ko-K (mungkin). Iyalah, sebab masalah asrama ini lebih dekat dengan pelajar. Kalo ada msalah ja, memang mereka akan rujuk MPM. So taklimat ini yang kena bagi keutamaan. HEA yang penting pun kami tak masukkan dalam jadual. Rasanya MPM, ana cadangkan kita letakkan semua taklimat diluar waktu MSR je lah. Kan senang. baru adil. Mappicx kalo ada pun, kita bagi awal-awal, itu pun kalo dah habis puas bertengkar dengan orang atasan lah.

Teringat Asyraf pasal Mappicx. Sebenarnya mereka kena bayar RM60 untuk ceramah tu dan bayaran tu bukan sebahagian dari RM140 yang dibayar oleh pelajar untuk MSR tu. Mereka tak tahu, mereka telah membayarnya dalam yuran pengajian, sedangkan perkara itu sepatutnya diketahui oleh semua. Cuba rujuk lain pada resit yuran sem lepas. Kalo tak betul, baguslah. Lega hati.

Ahha, kali ni Asyraf dah letakkan satutaklimat baru, iaitu taklimat kelab dan persatuan. Kak Ira ingatkan taklimat Ko-K, sebenarnya dia silap. Taklimat tu adalah taklimat dari pengerusi atau wakil bagi kelab dan persatuan yang ada dalam INSANIAH. Maknanya taklimat ni dari pelajar untuk pelajarlah. Antaranya:

1) ATC
2) Kemudi
3) FMC
4) Perahu Panjang
5) Silat Gayong
6) GALAKSI (Kalau nak. 5 pun dah penuh tu)

Kita buat taklimat untuk untuk menggalakkan pelajar berpersatuan. Bukanlah sekadar mengadap buku dan pergi maktabah ja. Sekali-sekali hujung minggu, libatkan diri dalam persatuan. Banyak kebaikannya. Paling kurang, kenai ramai kenalan baru dari pelbagai kuliah. Pengalaman lagi banyak.

Sebelum tamat, thanx to Abg Saifol S/U MPM sebab bagi kepercayaan pegang kunci pejabat ni. Bukan senang nie. Tak pa, memudahkan kerja. MSR ni kadang-kadang on call. Sikit-sikit kena pi pejabat. Jom, dah la kot. Asyraf selitkan 2 keping pic MSR dulu.






2 orang mengarut:

  1. annisa' said...:

    Teringat kenangan MSR 10 11..Salam mujahid, moge terus sukses dan tidak mudah jemu dgn sesuatu yg sama.

  1. Cayalah!! said...:

    insyaALLAH x jemu...yang penting kelemahan lalu ditutup dgn kekuatan yang baru....

Post a Comment