Followers

Anda Nak Jadi Apa?

Sunday, May 6, 2012

1. Nak jadi hamba Allah yang terbaik? 

Kena sedar, takut dengan tindakan2 jahat. Semua amal soleh adalah positif. Sekali ada buat jahat, itu boleh jadi punca dia masuk neraka.
Nabi kata, nanti akan jumpa di akhirat manusia yang amal dan pahala dia setinggi gunung, Allah akan jadikan semua ni seperti habuk. Sahabat minta nabi terangkan sapa mereka ni. Mereka adalah dari saudara kamu, keluarga kamu, solat malam juga, tapi mereka bila buat sesuatu, fikir x ada orang lain boleh tengok dia, dia buat dosa, maka amal2 dia terhapus. 
Satu amal jahat boleh hapuskan amal2 kebaikan.

2. Nak jadi yang paling kaya? 

Nabi kata, redhalah dengan apa yang Allah beri, kamu akan jadi orang paling kaya. 
Selalu lah tengok yang di bawah, yang lagi teruk. Lebih rasa tenang.
Kisah urwah b zubair. Bayangkan, dulu x ada anaesthetic. Dia ni yang suruh orang potong kaki dia masa solat. Apa perasaan dia, dengan anak dia baru mati, disuruh potong kaki. Dia doa, dulu ada 4 kaki dan tangan, tapi kau amik 1, aku ada lagi 3, ada 4 anak, tapi amik 1, ada lagi 3, Alhamdulillah. Dia tengok apa yang Allah bagi.

3. Nak jadi orang beriman yang sebenar? 

Muliakan jiran kamu, kamu akan jadi mukmin sejati.
Ada sahabiyah yang solat malam, puasa, tapi ganggu jiran dia. Nabi kata, dia ni kat neraka.
Orang x beriman bila dia tidur kenyang, tapi jiran dia kelaparan.
Abu Hanifah ada jiran mabuk. Orang tu selalu ganggu dia. Orang tu masuk penjara, dia p ziarah. Orang pelik. Abu hanifah kata, dia jiran aku, dan dia ada hak.

4. Rahsia menjadi Muslim sejati?

Sayang orang lain apa yang kamu sayang untuk diri kamu. Cintakan mereka sampai syurga. Kalau x nak mereka masuk syurga, then x sampai lagi tu. Sentiasa fikir camna nak orang lain masuk syurga juga.

0 orang mengarut:

Post a Comment