Followers

MB Kedah Minta Insaniah Kaji Semula Yuran Pengajian

Thursday, January 13, 2011

9:48 AM DRS. KHALIL IDHAM LIM


08 Safar 1432H.

ALOR SETAR 12 JAN: Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak meminta Kolej Universiti Insaniah (KUIN) mengkaji semula struktur yuran pengajiannya bagi memastikan mereka mampu memberikan kemudahan yang baik kepada para pelajarnya.

Katanya ketika ini pelajar KUIN adalah "yang paling kaya" berikutan menerima pinjaman PTPTN sebanyak RM8,000 satu semester tetapi hanya membayar yuran pengajian RM1,000 untuk satu semester.

Beliau berkata institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) yang lain mengenakan yuran yang jauh lebih tinggi.

"Duit maintenace dapat daripada bayaran yuran...kerajaan negeri beri juga. Wang maintenance sekarang ini tidak cukup kerana KUIN menggunakan wang sendiri. This is state university (Ini universiti negeri) dan tidak menerima bantuan Kementerian (Pengajian Tinggi)," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat exco kerajaan negeri di sini hari ini.

Mengenai tindakan kira-kira 3,000 pelajar KUIN mengadakan demontrasi aman di dewan utama kolej itu semalam kerana mendakwa pihak pentadbiran mengabaikan keselesaan dan kebajikan mereka, Azizan berkata demonstrasi itu memberi peluang kepadanya untuk mengetahui masalah pelajar berkenaan.

"Saya gembira dengan tunjuk perasaan ini. Kedah beri peluang budak-budak tunjuk perasaan. Dulu orang marah...polis tahan orang tunjuk perasaan. Kita beri freedom of speech, freedom of expression (kebebasan bersuara).

"Bukan salah tunjuk perasaan ini. Kita tak tau masalah dia...kita ingat dah ok. Sekarang dah tau masalah, kita akan atasi masalah itu. Ramai yang tidak puas hati dengan kemudahan asas di KUIN. Kita dalam proses bina kampus baru...bila siap dua tahun lagi, selesalah," katanya.

Dalam perkembangan lain, Azizan berkata kerajaan negeri telah berjaya melangkaui paras defisit bagi 2011 walaupun pembentangan Bajet 2011 pada November tahun lepas mencatatkan defisit sebanyak RM19 juta.

"Ini adalah kerana adanya peningkatan cukai dan pendapatan. Waktu bajet ada defisit, di penghujung tahun takde defisit. Kalau ikut ada surplus lagi. Sekarang hasil balak Kedah bagi 2010 sudah meningkat kepada RM53 juta.

"Sebelum 2008, premium balak Kedah antara RM7 juta dan RM8 juta. 2008 meningkat ke RM35 juta. 2009 RM38 juta.

"Ini adalah hasil polisi open tender, ketelusan kendali sumber asli negeri dan kawalan ketat kerajaan negeri. Keluasannya sama je 2,430 hektar, ikut yangdibenarkan Jabatan Perhutanan. Harga balak sekarang ni naik satu hektar RM18,000 bagi hutan dara. Dulu satu hektar RM1,000. Ini punca hasil meningkat," katanya.

Sementara itu, Azizan berkata kerajaan negeri tidak menutup Kedah Communication & Events Sdn Bhd (KCE), sebuah anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kedah, tetapi meletakkannya pada status dormant bagi menghentikan sementara operasi untuk penstrukturan semula.

"Kakitangannya diserapkan ke anak syarikat kerajaan negeri yang lain. Kita tak boleh biarkan ia terus rugi, kena susun balik. Kalau tak, kita dianggap gagal kendali syarikat dengan baik," kata

2 orang mengarut:

  1. Anonymous said...:

    Kena batang hidung baru la kona kot lain no...bukan senang nak perintah negeri

  1. asyraf said...:

    sya masih menyokong dato seri....

Post a Comment